Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2008 12:36 - ЕК е спира средствата за България заради корупция във Фонд “Републиканска пътна инфраструктура”
Автор: divini Категория: Политика   
Прочетен: 2258 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 29.01.2008 12:59


Средствата по Оперативна програма “Транспорт”  за периода 2007-2013 е  2 003 481 166 евро, от тях 1 624 479 623 или средно 81 % са принос от ЕС. ОП “Транспорт” е оперативната програма с най-голям бюджет от всичките 7 оперативни програми на България, финансирани от Структурните и Кохезионния фонд.

Брюксел попари надеждите на София, че забраната за спиране на разплащането по европейски проекти за пътища може да бъде вдигната след уверението на българските власти, че разкритите злоупотреби във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" не касаят европейски фондове.

Нещата не се променят от това, дали в случая става дума за европейски или за общински пари, коментира в понеделник пред БТА говорителят на Европейската комисия (ЕК ) Марк Грей. Той поясни, че Брюксел не желае просто да си измие ръцете, като каже, че щом не става дума за пари на ЕС, значи всичко е наред. Обвиненията са сериозни, коментира Марк Грей и уточни, че възникналите проблеми между ЕС и България са само относно работата на фонд "Републиканска пътна инфраструктура".

Времето, за което ще се замразят парите по проектите, ще зависи изцяло от България. Ние искаме да сме сигурни, че работата се върши както трябва, защото харченето на парите на европейските данъкоплатци не трябва да се поставя под въпрос, каза Марк Грей. По тази причина беше сезирана и Службата за борба с измамите в Европейския съюз (ОЛАФ), изтъкна той. Искаме също счетоводните сметки около тези проекти да не бъдат приключвани, докато не бъдат направени необходимите проверки, добави той.

Няма още яснота как ще процедира Брюксел за вдигане на забраната за разплащане на пътните проекти и дали стига само решение на ЕК или е нужно мнението и на ОЛАФ. Служители в Дирекция “Регионална политика” на ЕК, която също има отношение към случая със замразяването на европейски средства за България, са заявили, че положителното мнение на ОЛАФ е задължително за вдигане на забраната.

По този повод още от утре ДСБ започва консултации с опозиционните партии в парламента за искането на вот на недоверие, ако премиерът не отстрани министрите Пламен Орешарски, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев, управляващите Фонд “Републиканска пътна инфраструктура”, каза лидерът на ДСБ Иван Костов. 

Костов бе категоричен, че Европейската комисия е спряла парите за изграждане на пътища заради корупцията и наличие на конфликт на интереси във Фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. По този начин управляващите са лишили страната от една от най-необходимите програми за финансиране. Костов отбеляза, че българската пътна мрежа е най-лошата в страните-членки на ЕС и най-рискова за живота и сигурността на пътуващите.

Според ДСБ Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” е превърнат в мащабна схема за корупция и от години източва парите на българския данъкоплатец. По думите на Костов обявените търгове и конкурси се печелят от приближени фирми, които предлагат най-ниските цени. След това обаче с анекси към договорите им се заплащат двойни суми. Подобни примери имало много. Костов даде като такъв пример договора с турската фирма “Догуш Еко”, която е изградила отсечката Карнобат – Бургас от автомагистрала “Тракия” при спечелен търг за близо 46 млн. лева, а са й били изплатени малко повече от 82 млн. евро. Аналогичен пример бил и търгът с отсечката Оризово – Стара Загора, спечелен от българската фирма “Джойнтвенчър Рануей”.

От ДСБ посочиха още, че при разпределението на бюджетния излишък за 2007 г. най-голяма част от него била предоставена именно за заплащане на допълнителни суми по такива договори. Костов каза, че управляващите към момента полагат усилия да изместят фокуса на обществения интерес от голямата щета за България от спирането на парите от Европейската комисия към злоупотреба на двама души, които били хванати с подкуп. “Опитват се да го изкарат като свой плюс, което не е така”, каза лидерът на ДСБ. Костов бе категоричен, че проблемът е в изпълнителната власт и трябва да има смени в правителството. “Ако България върви с тези корупционни практики към европейските пари, е ясно, че никога няма да стигне до тях”, каза той.

Костов определи коментара на министъра на вътрешните работи Румен Петков за писмото, с което ЕК спира средствата за България, като “арогантност на много невъзпитан човек”.

Ето и изявлението на партията:
 
ИЗЯВЛЕНИЕ на ДСБ по повод спирането на европейските пари за пътната инфраструктура поради мащабна корупция

Мащабните корупционни практики на Тройната коалиция доведоха до тежка санкция срещу България: Европейската комисия спря парите за изграждане на пътища с ясното обяснение, че го прави заради корупция и наличие на конфликт на интереси в правителствения фонд “Републиканска пътна инфраструктура”.

Управляващите лишиха страната от една от най-необходимите програми за финансиране. Българската пътна мрежа е най-лошата в страните от ЕС и най-рисковата за живота и сигурността на пътуващите.

Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” е превърнат в мащабна схема за корупция, който от години източва парите на българския и европейския данъкоплатец по механизма: обявените търгове и конкурси се печелят от приближени фирми с предложени най-ниски цени, а след това с анекси към договорите им се заплащат двойни суми:

Турската фирма “Догуш Еко” изгради отсечката Карнобат-Бургас от автомагистрала “Тракия” при спечелен търг за 45 844 000 евро, а бяха изплатени 82 200 000 евро.

По същия начин българската фирма “Джойнтвенчър Рануей” спечели търга за отсечката Оризово-Стара Загора за 48 263 000 евро, а до момента е получила над 80 млн. евро.

Подобни примери има много. Впрочем, при разпределянето на 1,4 млрд. лв. излишък от Републиканския бюджет за 2007 г. най-голямата част от средствата бяха предоставени именно за заплащане на допълнителни суми по такива договори.

Преди по-малко от месец Министър-председателят и трипартийното управление разпънаха “политически чадър” над отговорните за фонда министри Орешарски, Гагаузов и Мутафчиев при провала им със зимното почистване на републиканската пътна мрежа, за което ДСБ поиска техните оставки.

Заради това:

1. Демократи за силна България искат министър-председателят незабавно да отстрани управляващите фонд “Републиканска пътна инфраструктура” министри Орешарски, Гагаузов и Мутафчиев, заради спирането на толкова важните за развитието на страната европейски пари.

2. Ако не бъдат освободени тримата министри, ДСБ ще започне консултации с опозиционните партии в българския парламент за вот на недоверие на правителството.



Тагове:   българия,   фонд,   корупция,


Гласувай:
0



1. viovioi - безобразие наистина....
29.01.2008 13:37
малко лирично отклонение...
Замислих се ..какъв ли е вкуса на живота на алчните, корумпираните, наемните убийците изобщо на цялата тази измет???Например един богат, добре угоен и мазен олигарх или политически лидер, когато срещне някой образован,интилигентен,талантлив и скромен ..приятел от детството?? Много често се замислям. Аз бих изпитала неудобство и срам, че по нечестен начин съм постигнала всичко това.Всъшност как бих изглеждала в очита на човека?
цитирай
2. divini - @viovioi
29.01.2008 14:19
ще му изглеждаш богата, добре угоена и мазена олигарх (това не знам как става в женски род)...:)

Обикновенно тези дебелите и мазните.. не се интересуват от мнението на страничния наблюдател..

Кофтито е, че сега ще почнат да излизат и други корупционни механизми и България место да вземе очакваните милиарди, ще има да дава...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: divini
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2050911
Постинги: 482
Коментари: 4249
Гласове: 25439